|
|
Komentáře k článku
|
Článek:
Kočky z Luhačovic aneb O platonických ochráncích zvířat
Zpráva o odchytu koček a koťat v Luhačovicích, o kterých se nedá říct, že by byly v oblasti působnosti Kočky SOS Hodonín. Jak to zpočátku vypadalo a jaká je skutečnost. A také zamyšlení nad milovníky zvířat, kteří mají pocit, že by se problém měl řešit, ale zároveň mají jasno v tom, že řešit ho má někdo jiný než oni...
( | poslal: Naďa Tomalová | 06.08. 2009 | čteno: 10393x | komentářů: 28 )
|
Komentáře: Co bylo u paní S. špatně? (2009-08-07 12:44:13, Balisek) Odpovědět
Paní Tomalová, trochu mi uniká smysl Vašeho příspěvku. Jak jsem pochopila, paní S. byla v Luhačovicích na léčení (či výletě?) s dcerou. Přitom potkala dvorek paní Boženy a v něm spoustu koček v neutěšeném stavu. Znala jen verzi paní Boženy. Tak v dané chvíli pomohla jak mohla a uměla (krmením). Současně upozornila na situaci nejbližší instituci, kterou považovala za kompetentní. Projevila také zájem o to, jak vše dopadlo. Co je na tom špatného?
Neumím si dost dobře představit, jak by člověk v rámci krátkodobého pobytu někde odchytával hromadu koček a zařizoval vše potřebné kolem.
Říkáte, že nemáte větší povinnost postarat se o bezprizorní kočky než kdokoliv jiný. S tím s Vámi plně souhlasím - ale nemá jí ani paní S. či jiná osoba. Vše je otázkou svobodné vůle. Vy jste si svojí cestu vybrala (to není výtka, ale poklona). Ne každý má ale dostatek schopností, možností a odhodlání věnovat se této činnosti aktivně. Někdo pomáhá příspěvky, jiný tím že upozorní na kočku v nouzi a další třeba jen tak, že se odpovědné stará o vlastní zvíře.
Úplně chápu paní Tomalovou! (2009-08-07 14:38:28, JanaL.) Odpovědět
Chtěla tím říct jenom jedno : lidi, kteří najdou opuštěná zvířata a sami se nemohou o ně postarat, by mohli ke svému mailu či telefonátu přidat větičku : "bohužel vám nemohu pomoci rukama, tak vám alespoň pomůžu finanční částkou". Těch, co vám zavolají, že se máte někde postarat o zvíře a sami neudělají nic, je bohužel mnoho. Oni pak mají pocit "zachránce", ale to, že to jiného stojí spoustu času, peněz a hlavně nervů, už nechápou. Paní Tomalové šlo spíš o to, že se jí paní S. už neozvala. Mohla pomoci i jinak : sehnat nové pánečky, poprosit movitější známé o příspěvek, apod. Jde to, ale musí se chtít. Bohužel někomu (tedy skoro všem) se chce POUZE zavolat či poslat mail ...
P.S. (2009-08-07 14:42:39, JanaL.) Odpovědět
Penízky jsem už poslala. :o)))
Přesto stále nechápu... (2009-08-07 16:43:04, Balisek) Odpovědět
Jani, proč myslíte, že se lidé obracejí na útulek pro "pocit zachránce"? Není to spíše tak, že lidé nejsou nevšímaví a snaží se zajistit alespoň nějakou pomoc, když jí už nemohou (byť z jakéhokoliv důvodu) poskytnout osobně?
Dají si tu práci, že kočku "nepřekročí", ale aktivně vyhledají nějakou organizaci a požádají o pomoc. Znamená to přece, že tito lidé nejsou lhostejní!
Podle mě je to spíše na pochvalu, než na pranířování. Příště takový člověk radši nechá kočku kočkou, než si nechat "vyčinit": Jak to, že si zvíře nevezmete domů sami? Jak to, že nehledáte majitele? Jak to, že nedáte peníze nebo krmení? Jak to, že nezajistíte kastraci a vakcinaci?
Nechci sem žádným způsobem zanášet téma TT, jen bych ráda upozornila na jednu maličkost na jejich webu: V příspěvcích týkajících se o odchytu kočky po ohlášení třetí osobou nikdy nechybí krátká větička s poděkováním tomuto člověku!
Souhlasím (2009-08-11 10:59:16, DeeDee) Odpovědět
S tímto příspěvkem naprostou souhlasím a v tom útulku by neměli nikomu vyčítat, že se nsenaží pomoci více. To zase dělají jiní lidé. Nemůžete po všech lidech chtít aby byli svatí, dávali Vám svoje peníze nebo žebrali u známých, neznáte jejich situaci. Příště se na to vyprdnou a nechají to být, když se setkají s takovouto "trapnou" reakcí. Neměli jste tam tedy jezdit, když Vám to činilo takové potíže, ale předat situaci a mejl paní S. danému městu, ve kterém bydlí, ať si to vyřeší samy! Já jsem ráda, že je nenechala napospas, ale někoho upozornila, a útulku jeho zásluhy neberu a myslím, že nikdo normální taky ne.
Jakkoli chápu, (2009-08-07 17:54:37, Lucie) Odpovědět
že útulky mají prostorová omezení a že lidí a peněz v nich není nikdy nazbyt (protože tahle činnost mediální slávu nepřináší), tenhle příspěvek se mi ani trochu nelíbí a souhlasím s Baliskem.
Řada lidí je k osudu zvířat naprosto lhostejná a mávne rukou. A když se stane, že někdo rukou nemávne, ale snaží se situaci alespoň nějak řešit, ještě se mu dostane dosti zdrcující kritiky na veřejném webu. Když si tahle paní teď přečte, že její snahu pomoci nějak strádajícím zvířatům hodnotíte tak, že "celou věc hodí na útulek" (promiňte, ale na koho jiného by to měla "hodit"?) a všem radíte takto: "budete ochotni vzít si kočku s koťaty k sobě domů, koťata nechat odkojit, navakcinovat a kočku poté nechat vykastrovat a nechat si je všechny doma do té doby, dokud pro ně nenajdeme nový domov, to vše zčásti na vlastní náklady", tak se na to většina lidí napříště vykašle. A ještě skrytá výčitka, že kvůlu kočkám z Luhačovic nemůžete přijímat kočky z Hodonína.
Každý není tak zběhlý v problematice útulkové činnosti jako lidé, kteří chodí na tento web nebo weby podobné, aby hned věděl, co má přesně udělat. Proto se na vás ta paní asi obrátila. No a že zároveň nedala příspěvek? Třeba by ho časem dala nebo by začala vám nebo někomu jinému přispívat pravidelně. Takhle to už ovšem zcela jistě neudělá.
Nicméně práci vašeho sdružení vysoce oceňuji a zdravím vás já, moji dva původně pouliční kocouři i moje virtuální chráněnkyně v jednom z mnoha útulků.
Chápu obě strany (2009-08-07 18:08:11, Iva) Odpovědět
Já chápu obě strany tohoto příběhu a myslím, že nic není černobílé. Pravda je tak nějak uprostřed. Na jednu stranu je paní hodná, že na zubožené kočičky upozornila. Na druhou stranu ale chápu i paní z depozita, které se s tou nadílkou musely vypořádat. Víte, ono si pořád spoustu lidí představuje depozita jako "Hurvínek válku". Depozitní tety nemají celý den čas jen na kočky, netopí se v penězích, nežijí sami a nemají titul MVDr., jak si často lidé myslí. Prostě jsou to normální smrtelníci jako všichni ostatní, chodí do práce, starají se o děti, domácnost atd. a ve volném čase zachraňují kočky. Prostě jen mají tu "smůlu", že jsou možná víc citliví a nedokážou nechat zvíře venku strádat. Na druhou stranu si toto poslání sami vybrali... Prostě tím chci jen říct, že bych neodsuzovala ani paní S., ani depozitní tetu. Obě zřejmě udělaly to, co v dané chvíli považovaly za nejlepší.
Ano, pravda bude možná někde uprostřed.... (2009-08-07 18:40:00, Jana K. ) Odpovědět
... paní S., třebaže jen na pobytu v lázních na kočky upozornila, to je dobře, že je všímavá. Naprosto chápu i rozhořčení paní Tomalové, protože sama jsem se setkala s lidmi, kteří pouze poukáží na problém koček (či dalších zvířat) a následně od toho dají ruce pryč, nepomohou, nepřispějí, jen řeknou: postarejte se, nebo ono "se" to vyřeší, my jsme udělali dost, že jsme si toho vůbec všimli a vy nám dejte vědět, jak jste to vyřešili. Samozřejmě, každý má jiné zájmy, ale kdo chce opravdu pomoci, vždycky nějaký způsob najde - aspoň ze slušnosti ze zeptám, jestli nemůžu nějak (víc) pomoc, to se přeci netýká jen problematiky opuštěných koček. Pokud navíc takové "všímavé" lidi (a nemyslím tím zrovna paní S.) potkáváte často a přitom se neustále potýkáte s kočičím neštěstím, nemůžu se hodonínskému depozitu divit, že článek napsal takto.
Soukromé útulky (2009-08-07 19:50:34, Lucie B.) Odpovědět
Hlavní problém asi bude v tom, že laici vůbec nechápou, jak takový soukromý útulek funguje. Běžný smrtelník si každý útulek představuje jako městský útulek se zaměstnanci a zázemím, financovaný z městského rozpočtu (tedy jejich daní) nebo z různých fondů a grantů. Takže za svojí úlohu považují jen upozornit na problém. Lidi nechápou, že většina kočičích útulků funguje pouze na bázi dobrovolníků a dobrovolných příspěvků.
souhlas s Lucií B. (2009-08-07 23:37:30, Darya) Odpovědět
Přesně tak, valná většina lidí ani nerozlišuje mezi státním a soukromým útulkem, stačí se podívat na diskuze pod jakýmkoli článkem o bezprizorných kočkách v obyčejných internetových mediích (zpravodajských) - tam se to hemží s prominutím kecy o tom, jak útulky na těch zvířatech vydělávají, protože na ně dostávají dotace atd. Proste zcela mimo mísu.
Nevíme taky, jakou formou se paní S. zajímala o řešení celé situace, pokud byl její dotaz laděn ve stylu "já jsem ty kočky krmila a teď mi laskavě ukažte, jak jste se postarali vy, když jste ten útulek", nedivila bych se reakci paní Tomalové. Já pocházím z východní Moravy a vím, jaká je tam situace ohledně koček, vždyť SOS Kočky Hodonín berou i kočky ze Zlína atd., jsou široko daleko jediný významný soukromý útulek a všechno se to na ně hrne...
proc? (2009-08-08 00:46:09, Františka) Odpovědět
ja to chapu asi tak, ze proste damam z Hodonina uz trosku ruply nervy. Co sleduji, tak jejich sdruzeni zvlada na sve kapacity neuveritelne hodne a to jeste navic pusobi v regionu, ktery ma pro tuto cinnost rozhodne horsi podminky nez Praha a okoli.
Na jednu stranu je mi jasne, ze clovek z venku nemuze to rozhorceni uplne pochopit a zda se to byt prehnana reakce, ale na druhou stranu - sama obstaravam jeden "utulkovy" mail a jsem rada, ze k tomu nemusim resit jeste telefon. Kdyz Vam po stopadesate napise nekdo, ze nasel kotatka, nebo se mu pristehovala na zahradu kocka, nebo ze soused namnozil a nestara se, delejte neco a hned a kdyz to neudelate hned tak to jako nejde prece, tak proste jednoho dne uz nemate silu byt porad mily. Argumenty typu: my si ji nemuzeme nechat ani den, protoze uz mame v byte dve kocky a podobne.
Ano, ne kazdy ma moznost se o nalezene zvire postarat, ale OS na ochranu zvirat take ne vzdy mohou delat okamzite co si kdo preje. Dalsi vec je - kde mame brat na to, brat vsechna zvirata? Snazime se si privydelavat ruznymi zpusoby, i Hodonin ma kramek, ale nekde jsou proste hranice lidskych a financnich zdroju, prostory take nejsou nafukovaci a lide kteri se na nas obraceji to casto odmitaji tolerovat. Tak jsem tedy rozumnela poselstvi clanku ja - chteji pomahat, nechteji moc, jen trosku solidnejsi a vstricnejsi jednani a pochopeni.
Taky to chápu (2009-08-08 12:00:19, Bára H.) Odpovědět
Taky mám doma několik zachráněných koček a pomáhám tím, že zachráním nějaké kotě či kočku, tu umístím a vezmu další, ale o mé lásce ke kočkám už ví spousta lidí a to je pořád, nechceš kočku, nebo támhle jsou koťata, tam běhá jedna hodná číča a bla, bla,mám 1+1 byt 4 svoje kočky, musím dodržet nějakou karanténu, nikdo z těhle lidí je mít doma taky "nemůže" někdo nemá doma ani myš a prostě se mu neche, ale já bych jich tam mohla mít 50 :o( a pouze jednu pani napadlo, aby mi přinesla nějaké krmení,ostatní si myslí, že mě asi někdo dotuje. A když někdo jede ve velkém jako OS nedokážu si to ani představit, co to musí být dnes a denně a nejhorší je to odmítání a ta bezmoc, že už prostě nemůžete pomoci. :o(
pro pochopení (2009-08-08 19:22:50, Alena) Odpovědět
Všem, kteří chtějí tuto situaci lépe pochopit a pomoci v ted, tak těžké době, bych doporučila přečíst si zprávu o činnosti za 2.čtvrtletí tohoto OS. http://www.kocky-hodonin.estranky.cz/clanky/zpravy-o-nasi-cinnosti/2ctvrtleti2009
Tady je přesně vidět co musí 2 ženy všechno zvládnout a kolik koček jim musí projít, a mít u sebe ve dvou 2-pokojových bytech.
Pokud se rozhodnete pomoci, můžete pomoci i koupí dárků, kterých je velká nabídka.
http://www.kocky-hodonin.estranky.cz/clanky/zpravy-o-nasi-cinnosti/2ctvrtleti2009
Věřím, že se najdou i takoví kteří pomohou.
Pochopení (2009-08-09 10:10:25, Lucie B.) Odpovědět
Ale já myslím, že lidi, kteří sem chodí to naprosto chápou, určitě většina čte i ty výroční zprávy (já ano). Jde o to, jak toto vysvětlit té tzv. "laické veřejnosti". Myslím, že ani třeba v "Chcete mě" nijak nerozlišují útulky a neupozorňují, kdy to je soukromý útulek, kdy ty útulkářky musí mít normální práci, aby uživily sebe a pak teprve kočky, mají kočky často u sebe doma atd. atd.
54 koček ve 2pokojovém bytě (2009-08-10 21:50:39, Kočky SOS, Petra) Odpovědět
Paní Tomalová má momentálně ve 2pokojovém bytě celkem 54 koček. Zrovna dnes přijala 7 14denních koťat (infekce neinfekce, jiná možnost než nechat je zemřít v krabici v lese bohužel nebyla, protože se opět nenašel ani jeden člověk, který by si je mohl nechat u sebe do vakcinace), která musí každé 3 hodiny krmit stříkačkou. 46 koček bere léky - jen proces odchytu a podání léků jí zabere každý den 2 hodiny času. Pokud si někdo opravdu myslí, že míru svého soucitu si někdo může sám zvolit, pak tedy budiž - zvolila si tuto cestu sama. Stejně tak má pak ale právo sama rozhodnout, kdy už nemůže. (Což jí ovšem stejně není nic platné, protože lidi jí už koťata nosí rovnou do bytu.)
Nóó (2009-08-11 11:53:54, D.N.) Odpovědět
Jak to snášejí její sousedé? Tolik koček v bytě je spíš důvod lékařskému vyšetření na psychiatrii! Ale jstli to zvládá a neobtěžuje okolí...
proč sousedi? (2009-08-11 12:33:02, Darya) Odpovědět
Jak by to měli sousedi zvládat? Vždyť ty kočky u sebe nemají oni. Nebo myslíte, že kočky jsou hlučné? Nepředpokládám, že by byl byt paní Tomalové znečištěný. A určitě není psychicky chorá a kočky neshromažďuje z plezíru. Koneckonců jí můžete pomoci a nějakých kočiček se ujmout.
kočky sos (2009-08-11 12:45:23, L.) Odpovědět
není to tak dlouho, co byl "kočičí" byt paní Tomalové v televizi. Musím zapátrat, kde to bylo. Asi byste, D.N., čučela, tak pěkně a čisto nemají leckde ani ve zcela bezzvířátkové domácnosti :p
hodonínské depozitum (2009-08-11 12:50:15, L.) Odpovědět
Dne 13.12.2007 byla v pořadu Dobré ráno odvysílána reportáž z depozita Nadi Tomalové - zhlédnout ji můžete na youtube: http://www.youtube.com/watch?v=R999HdBUnuU
depozitum (2009-08-11 13:17:10, Alena) Odpovědět
Ten kdo toto napsal určitě žádné soukromé depozitum ještě nenavštívil, a určitě nenavštívil depozitum paní Tomalové.Kdyby tam byl, tak by toto nemohl napsat.Snad po shlédnutí reportáže změní názor a zastydí se nad doporučením o lékařském vyšetření. Myslím, že kdyby bylo více takových obětavých lidí, tak by bylo mín opuštěných a vyhozených koček. Přikláním se k názoru co napsala paní Darya, místo kritiky přiložte ruce k dílu a nabídněte pomoc a ujměte se nějakých koček !!! Každá pomoc bude určitě vítána.
k tematu (2009-08-11 20:38:24, Elen Maňasová ) Odpovědět
1/ Paní, která na problém upozornila, reagovala jako 99% volajících. Lidé neznají podmínky depozit a soukromých útulků. Alespoň mě se nestává, že bych s přijatou kočkou inkasovala i příspěvek či nabídku pomoci.
2/ Za platonické ochránce koček považuji chronické nálezce koček, vyhledavače problémů s kočkami spojených, kteří ačkoliv znají podmínky útulků a depozit a "přidělávají jim práci", nikdy neposkytnou žádnou pomoc.
3/ Žila jsem v Luhačovicích do roku 1989. Problém paní a jejich koček se řešil již tehdy. Paní je sbírala, nekastrovala, podmínky u ní doma byly nevyhovující.
4/ Že je v depozitu mnoho koček, to je spíše vina státu, který se nestará o řešení této problematiky, lidí, kteří se zvířat zbavují a těch, kteří nejsou ochotni kočky kastrovat.
to snad není možné! (2009-08-12 13:28:36, Nikola) Odpovědět
Sledoval jste někdo též diskuzi na webu Toulavých tlapek? Je to na www.utulek-kocky.cz hned první článek na hlavní stránce. Slečně, která útulek vede a stará se také doma o kočičky, zde vytýkají, kolik jich má (15 :-) ) a jak se o ně stará (píší tam že týrá kočky, že si dovoluje jim aplikovat léky, že má doma němocná koťata atd.). U ní jsem byla stejně jako náš známý veterinář a nemůžu nic než chválu! Kočičky jsou zdravé, krásné a je o ně postaráno jak nejlépe je vůbec možné! Také jí napadli, že je psychicky nemocná a shromažďuje kočky, také že mámalý byt plný koček. Ten kdo kritizuje paní Tomalovou je chorý sám! Je to nějaký magor, pravděpodobně ta samá osoba, co spustila vlnu nadávek a urážek na TT a teď se snaží poškodit Hodonín! Podle něj by totiž v každém depozitu měla být ideálně jedna kočka a to by bylo zřejmě to nejlepší a nejvíc, co by pak depozitum činilo. Ale uvědomte si vážení! Je každého věc, kolik si vezme domů koček! Nikdo z depozitářů nemá za cíl kočkám ubližovat nebo je schválně nechat nakazit, ten kdo jen kecá a nic nedělá, tak je člověk na nic. Mám plné zuby takových hulvátů, měl by se jim ucvaknout tipec! Souhlasíte? Našel by se zde někdo, kdo by mi pomohl proti takovýmto lidem vystoupit a pomoci tak nejen těmto dvě sdružením, aby už jim nikdo nenadával za něco, co není pravda? Mám výbornou právničku, která pomůže i s trestním oznámením, ale nemůžu do toho jít sama. Znám jména a kontakty lidí, kteří takto ubližují a to je bohužel mnohem horší než množitelé! Těm se dají kočky vzít a vykastrovat, ale tyto kritizéry nezastaví nic a poškozují jména všech útulků! Paní Tomalová, nenechte se otrávit! Ať má kdo chce jakékoliv kecy, nehleďte na to a o kočičky se starejte dál! Je to moc potřeba.
Je to dvousečné.. (2009-08-13 14:46:46, Gabriella) Odpovědět
Chápu Vás, která se o opuštěné kočky staráte, že toho máte moc a finančně je to velmi náročné. Z druhé strany, já bych jednala stejně jako ta paní. Nikdy nevíte co za její ,,neochotou" pomoci stojí. Proč bych tak jednala já? V lednu jsme si ze Zlínského útulku vzali kočičku, nikoho to nenapadlo a nedali ji otestovat. Mezitím jsme rodinu rozrostli o dospělou zdravou ,,papírovou" kočku i se synem (ten má teď 4 měs.) Bohužel náš útuláček má včera prokázáno FIP a bacil v sobě mají i ti dva... Takže konkrétně já bych si domů další kočky vzít nemohla s ohledem na jejich zdraví a finanční pomoc je s touto nemocí též nereálná. Takže nesuďme předčasně. Nikdy nemůžeme vědět co se za daným postojem nachází. Jinak Vám samozřejmě přeju co nejmíň opuštěných koček a co nejvíc kočiček v nových domovech.
FIP (2009-08-13 16:44:42, Naďa) Odpovědět
Paní Gabriello, vaše další kočky nejsou nemocné! Někteří veterináři tohle prostě nedokážou zákazníkům vysvětlit. Výsledek testu neznamená, že kočky mají FIP nebo že onemocní FIP v budoucnu, znamená pouze, že mají v sobě koronaviry, ty má ale až 80% koček! Pouze ve vyjímečných případech koronaviry zmutují a vypukne FIP. FIP se chová dost nevypočitatelně. Na Modrém kocouřovi jsem četla příběh kočičky z uzavřeného, negativně testovaného chovu, která umřela na FIP. Vaše kočička má vodu v břiše? Jak byla prokázána FIP?
fip (2009-08-17 18:37:30, gabriella) Odpovědět
neříkám, že ti další dva jsou nemocní. Jen jsme tím přišli o možnost mít ještě koťátka a hlavně si na ně dávat pozor ať se moc nestresují ať jim ta nemoc nepropukne. Kočička to má prokázané - krev, ekg, rentgen. Každopádně jedeme do Prahy k panu doktorovi Skácelovi (lepšího jsem nenašla) ať nám to potvrdí nebo vyvrátí a poradí co dál.
Gabriello, (2009-08-17 20:07:21, Rena) Odpovědět
pokud vím, tak FIP se předem nijak testovat nedá (na rozdíl od FELV a FIV) Test, který má nějakou vypovídací hodnotu se dá provést až v případě, že kočička má již FIP "rozjeté". Test se dělá především z punktátu (např. z břišní tekutiny) a pak z trusu tzv. PCR metodou a nejsem si jistá, zda to běžně laboratoře již dělají. Tzv. Fast testy jsou celkem na nic. Nejen, že jsou nespolehlivé, ale přítomnost koronavirů vůbec neznamená, že kočka má nebo bude mít FIP. Běžně se vyskytují např. při průjmu. FIP je velice zvláštní onemocnění s velice různými průběhy a 100% prokazatelné je až pitvou :(
Koťata (2009-08-18 06:09:22, Alena) Odpovědět
Nemyslím si že byste už nikdy nemohli mít koťátka. U spousty chovatelů se stalo že jim umřela kočka na FIP a některá z dalších koček měla prokázané zvýšené protilátky proti coronavirům. Při dalším testu po šesti měsících už obvykle bývá kočka v pořádku a klidně může jít na krytí.
Gabriello, (2009-08-13 18:41:50, Iva) Odpovědět
ve Vaší situaci by to bylo samozřejmé, že si další kočičku vzít nemůžete. Z článku jsem ale pochopila spíš to,že paní Tomalové vadilo, že paní se už pak vůbec neozvala na další maily. Pokud opravdu měla nějaký takový důvod, jako máte Vy, pak by přeci nebyl problém napsat pár řádek na vysvětlenou. Myslím, že by to bylo slušné.
Barevná legenda komentářů:
maximálně 2 dny staré, maximálně týden staré a starší;aktuálně vybraný komentář
|
|
|